9 óra. Bepréselődünk mindnyájan az aulába. Amint megáll Péter az
aula közepén, hirtelen csend lesz. Nem tudom, hogy csinálja. Eligazít minket a délelőtti játék
előtt. A tanárok az iskola környékén különféle állomásokon várják az osztályokat, akik csak akkor
mehetnek tovább, ha megoldják a feladatokat. A Tüskevárban soha nincs
rendes tanítás az első néhány napban. Ismerkedős, csapatépítő programok
vannak. Én Bojtival megyek a közelben lévő elhagyatott szabadtéri
színpadhoz, ami egyébként régen mozi volt. A széksorok mögött fent áll
egy kopott vetítőszoba. A diákok feladata: húzni kell egy témát és arra
egyperces jelenetet kitalálni a színpadon. A kezemben kamera. Minden
előadást felveszek.
Fogadjuk sorban az
osztályokat. Érdekes, hogy milyen jeleneteket találnak ki. Van két
terrortámadás, lopás, drogháború, és tantermi jelenet egy végtelenül
szemtelen diákkal „rémálom” jeligére. Ironikus.
A
hetedik osztály produkciója lenyűgöz mindkettőnket. Úgy özönlenek a
színpadhoz, mintha megszállás lenne. Már kezdem azt hinni, hogy nem
lehet
őket sehogy sem lecsillapítani. Ignác talál hátul két fatönköt.
Mindkettőt előre hozza, készül valamire. Egyszer csak megszólal, hogy
testnevelés óra lesz és ő a tanár. Amint elkezdődik a
jelenet, Ignác parancsára a többiek tornasorba állnak és
fegyelmezetten követik minden utasítását. Két és fél percig tart a
jelenet. Bojti odasúgja nekem, hogy nem akarja őket leállítani. Ignác
ezzel zárja: „Vége a testnevelés órának. Mehettek az öltözőbe.”
Lejön hozzám és kéri, hogy hadd nézze meg a felvételt. Szeretné tudni,
milyen tanár volt. Szerintem fantasztikus. Bojtival eláll a lélegzetünk.
A saját tanáruk alig tudja elérni, hogy tornasorba álljanak, de
amikor Ignác azt mondja, kezdődik az óra, mindenki haptákban áll.
Bojtival
holtidőben rengeteget beszélgetünk. Mesél a gyerekek hátteréről,
múltjáról, s hogy ő hogyan került ide. Kiderül, hogy ő is a Tüskevárban
érettségizett. Elvégezte a tanítóképzőt, aztán visszatért.
Ballagunk
vissza az iskolába. Kezdődik a sütés-főzés. Minden osztály készít
valami finomságot: tészta, paprikás krumpli meg miegymás. A hetedik
osztály hamburgert készít. A gyerekek ügyesebben sütögetnek, mint ahogy
én valaha fogok.
Körbejárom többször az
épületet és környékét. Benézek a tizenkettedikbe is, hátha ott van
Júlia. A dolgai ott vannak, de ő nincs sehol. A hetedikes Arnold egyedül
ül a termében és játszik a mobilján. Hívom pingpongozni, de amikor
odaérünk, látjuk, hogy az asztal tele van étellel. Végül a csocsónál
kötünk ki. Kérdezem, hogy szerezzünk-e még embert, de azt mondja,
kettesben szeretne. Kétszer megvert, egyszer én nyertem. Egyszer csak
megjelenik az egyetlen ötödikes lány. Beáll hozzám segíteni, de így is
elvernek minket.
Júlia felbukkan.
Az egyik
szobában olvasott eddig. Szerinte a legérdekesebb könyv itt egy nagyon
régi angol szótár. Meg is találja a tanári polcán. Cserébe megmutatom
neki a Last Letter játékot, amiben Dixit-féle rajzok vannak. Elmélyed
benne húsz percre.
– Ezt gyerekeknek szokta adni?
– Felnőtteknek is.
Felmutat egy kártyát:
– Biztos vagyok benne, hogy egy felnőtt is elérzékenyül, ha ezt a képet meglátja.
Elindulunk
együtt a buszmegállóhoz. Átvágunk a fák és házak között, hogy hamar
kiérjünk. Elmegy előttünk a busz.
Állunk a megállóban. Júlia elmeséli,
hogy Asperger-szindrómás. Azt mondja, hogy a Házirend című könyvet
mindenképp olvassam el. 596 oldal, de nagyon jó. Egy autista fiúról szól, aki
kriminológiát tanul. A fejlesztője gyilkosság áldozata lesz, és ő a
gyanúsított.
– A történet nagyon jól hangzik. Az 597 oldal nem annyira.
– 596 – mondja Júlia.
Utazunk
a buszon. Arról kérdezget, hogy miért szeretnék itt tanítani.
Szerinte önszántából senki nem akar ilyen helyre jönni. Elmondom hát
neki is: én csak ilyen helyen szeretnék tanítani.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése